TUPU – TUPU 2023

54 Rajd TUPU – TUPU odbył się w dniach 29 – 31.05.2023. Bazą wypadową była ZAWOJA – najdłuższa wieś w Polsce, siedziba Babiogórskiego Parku Narodowego. Wędrowaliśmy szlakami Beskidu Żywieckiego.

W dniach 29-31.05.2023r. już po raz 54 odbył się Rajd Wiosenny ,,TUPU-TUPU’’, który odbywał się pod hasłem Wędruj z nami – Turystyka łączy pokolenia. Tym razem nasza trzydniowa impreza odbyła się w Beskidzie Żywieckim z bazą noclegową w kompleksie wypoczynkowym ,,Zawojanka’’ w Zawoi. W rajdzie wzięło udział 100 uczestników (uczniowie wraz z opiekunami z SP 5 w Jaworze, SP w Budziszowie Wielkim, SP w Lipie oraz indywidualni turyści z PTTK w Jaworze). Najstarszy uczestnik ukończył 83 lata, a najmłodszy 9, więc była to z pewnością sztafeta pokoleń połączonych turystyką i krajoznawstwem. Pierwszego dnia wyruszyliśmy autokarami z Jawora do Wadowic, gdzie zwiedziliśmy muzeum-dom Jana Pawła II, bazylikę oraz starówkę. Poznaliśmy historię miasta i związaną z nią postać Karola Wojtyły. Oczywiście były też tradycyjne papieskie kremówki. Następnie udaliśmy się do Zawoi. Drugiego dnia byliśmy na wodospadzie na Mosorczyku o wysokości 8m zaliczanych do najwyższych w Beskidach. Zdobyliśmy najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego – Babią Górę 1725m n.p.m., z pięknymi widokami na polską i słowacką część Beskidów i Tatr. Pogoda i humory dopisywały wszystkim podczas wędrówki turystycznymi szlakami, ale nie ma co ukrywać momentami było ciężko!!! Po powrocie do bazy i krótkim odpoczynku rozpaliliśmy ognisko i piekliśmy kiełbaski. Odbyły się konkursy: ,,Wiadomości z trasy’’, ,,Wiem wszystko’’-z elementami wiedzy o bezpieczeństwie w czasie wędrówki i w ruchu drogowym, konkurs piosenki turystycznej oraz konkurencje sportowe i sprawnościowe,  przy których był ,,ubaw po pachy’’. Zwycięzcy poszczególnych konkurencji otrzymali nagrody rzeczowe: sprzęt sportowy i turystyczny, przewodniki turystyczne, słodycze. Trzeciego dnia grupy wyruszyły na zwiedzanie Orawskiego Parku Etnograficznego, aby poznać tajniki życia mieszkańców tego regionu. W Suchej Beskidzkiej zwiedziliśmy zamek oraz stare miasto ze słynną karczmą Rzym, o której pisał Adam Mickiewicz. Ostatnim punktem wycieczki była Góra św. Anny z bazyliką i amfiteatrem. Wieczorem zmęczeni, ale i pełni wrażeń dotarliśmy do Jawora. Dziękujemy komandorowi rajdu Bogusławowi Golonce oraz opiekunom grup rajdowych ze szkół i kierownikom tras.  Organizację rajdu wspierali: UM Jawora, firma PPHU ,,DREX’’ Jawor, ZG PTTK w Warszawie, SP w Jaworze, Stowarzyszenie LGD Partnerstwo Kaczawskie.